Jump to content

ESSA update?


Er!k

Recommended Posts

Hello ORBX team,

 

ESSA has been released for a while. There would be an update which would add moving jetways. Is there any information yet about an upcoming update and what to expect?

 

Many thanks,

 

Erik

 

Link to comment
Share on other sites

Hey Erik!

 

We are creating a new technology internally, here at ORBX, for moving gates. As soon as that is done we will implement it.

It may still be some time before that is done though. However, we are working on fixing some other issues that has been reported and release in a fix before that.

Those things are currently some issues with the bridges popping up a few meters in the air for a couple of users, some improved runway lights for mainly FSX but also some minor changes to the P3D version, a few misplaced objects, a low-res version for those struggeling with VAS, and some various other changes. And oh, a fix to get the runway lights to work properly in p3d v3.2 (almost forgot that one!) :)

Also, actually thanks to you!, the Flygbuss-texture will be fixed. We'll look in to the other things you mentioned.

 

If you have requests of different additions  etc, please drop me a line at hello (at) marcusnyberg.se. :)

 

We hope you enjoy the scenery!

 

Cheers,

Marcus

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hey Christian,

 

I am the lead developer of Arlanda together with Philip Schall. We would have loved to be able to bring those jetways to life sooner. As you say; it's been a while.

We are creating a new technology for that internally here at ORBX, and there is sadly not much I can do until that is ready. When is that ready you may ask? I don't know, is the short answer. But people are working intensely on it!

Good thing is that the bigger update will contain some other goodies as well (like new trucks for example). Hope you will find it worth the wait.

 

pushback_draft4.jpgpushback_draft3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Moin Marcus,

 

thanks for the quick reply. You're right that I would've asked you at least for a rough ETA :-D

But I'm glad to read that this "issue" is still in your guys mind. As I haven't found any update I got bothered that you could have burried it. 

But I'm happy with your answer and can wait calmly what you guys come up with. 

 

Good night,

Chris

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
21 hours ago, Myran21 said:

Will you update so you can move the gate to the plane? It is so boring to have static gates :/

Best regards 

Myran21 

ps I love the scenery anyway and I am a customer I just can´t find my order number :/ 

You can remove my qusetion I have quote didn´t saw the old querstions about static jetways :/

But any updates about the common update for ESSA?

Best regards 

Myran21

ps I love the scenery anyway and I am a customer I just can´t find my order number :/ 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-09-20 at 6:07 PM, DesertPilot said:

 

You can find your order number by logging on to your FSS account and selecting My Account->My Orders->"View the orders I have made."

Thanks man for help I appreciate it.:)

 

10 hours ago, Marcus Nyberg said:

Hey Myran,

 

I'm glad to hear you enjoy the scenery. Got no more updates at the moment, then what's already been said. Sorry.

 

That was sad to hear:( But I have some problem unfortunately with ESSA can I explain the problem to you on Swedish or on english on a another topic?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Marcus Nyberg said:

Hey, swedish is ok, whatsup?

 

Jag kan flyga från Arlanda men inte landa. Det jag menar är att om jag exempel startar en flight till Köpenhamn så går allt bra ner och kan vända där nere och flyga upp mot Arlanda går allt bra tills jag kommer 5-6 miles från landningsbanan kraschar spelet och säger "finns inte tillräckligt med diskmemory"? Ibland om jag är kvar på Arlanda förlägne så kan spelet också krascha och säga att det "inte finns tillräckligt med diskmemory"? Har haft dlc sen mars och aldrig landat på den :/ Dags att ta tag i problemet. 

PS kör på FSX SE 

Link to comment
Share on other sites

Ah, du har råkat ut för det vanligaste problemet i FSX / FSX:SE :) Du har slut på minne helt enkelt. Händer om man har högre inställningar än minnet klarar av, eller/och kanske en kombination av avancerat flygplan, stor flygplats, mycket AI. Kan vara mycket som triggar.

Vi släppte en liten patch för de som led av det problemet ett tag sedan, som helt enkelt gör att Arlanda drar mindre minne. Det resulterar i att texturerna blir lite mindre upplösning.

Egentligen har du två val 1) dra ner på lite inställningar tills du har en nivå där minnet räcker 2) lägg in patchen som drar ner på minnesanvändningen

 

Jag länkar till patchen så kan du testa den. Anledningen varför det kraschar när du landar och inte startar är att spelet bygger på ju längre man spelar och ju mer den laddar så om du startar från en flygplats så kommer den inte helt släppa alla grejer när den landar på en annan utan det byggs på och då når du den magiska gränsen och det kraschar om inte inställningarna är balanserade nog för att klara det.

 

För att dra ner texturerna lite i kvalitet och få mer minne kan du tanka:

https://www.dropbox.com/s/iapqkul64w3fhp3/essa_1024.rar?dl=0

 

Installera så här:

1. Zippa upp innehållet

2. Ta innehållet från "1024" mappen och lägg i FSX/ORBX/FTX_Global/FTX_AA_ESSA/Texture

3. Väl "Ja" när den frågar om du vill ersätta.

 

Det är ingen optimal lösning tyvärr, men det är vad vi kan göra om det krånglar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Marcus Nyberg said:

Ah, du har råkat ut för det vanligaste problemet i FSX / FSX:SE :) Du har slut på minne helt enkelt. Händer om man har högre inställningar än minnet klarar av, eller/och kanske en kombination av avancerat flygplan, stor flygplats, mycket AI. Kan vara mycket som triggar.

Vi släppte en liten patch för de som led av det problemet ett tag sedan, som helt enkelt gör att Arlanda drar mindre minne. Det resulterar i att texturerna blir lite mindre upplösning.

Egentligen har du två val 1) dra ner på lite inställningar tills du har en nivå där minnet räcker 2) lägg in patchen som drar ner på minnesanvändningen

 

Jag länkar till patchen så kan du testa den. Anledningen varför det kraschar när du landar och inte startar är att spelet bygger på ju längre man spelar och ju mer den laddar så om du startar från en flygplats så kommer den inte helt släppa alla grejer när den landar på en annan utan det byggs på och då når du den magiska gränsen och det kraschar om inte inställningarna är balanserade nog för att klara det.

 

För att dra ner texturerna lite i kvalitet och få mer minne kan du tanka:

https://www.dropbox.com/s/iapqkul64w3fhp3/essa_1024.rar?dl=0

 

Installera så här:

1. Zippa upp innehållet

2. Ta innehållet från "1024" mappen och lägg i FSX/ORBX/FTX_Global/FTX_AA_ESSA/Texture

3. Väl "Ja" när den frågar om du vill ersätta.

 

Det är ingen optimal lösning tyvärr, men det är vad vi kan göra om det krånglar.

Är det minnet i hårddisken eller är det minnet grafikkortet som är för klent?

Link to comment
Share on other sites

Det är FSX som har minnesbegränsningar. Kan säkert variera lite mellan olika datorer men har du en modern dator är det inte främst där problemet ligger utan kanske bara hur bra minnet töms men det är främst en naturlig brist i och med att simulatorn är gammal och bygger på en begränsad teknik. Prepar3d v3, som är en vidareutveckling av FSX och som Orbx produkter också fungerar på, bygger visserligen på samma begränsade teknik men har förfinat den så minnesproblem i princip inte existerar längre eller åtminstone är väldigt begränsat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Marcus Nyberg said:

Eller du kan ju ha en begränsning med datorn såklart, generellt är det dock spelet som främst sätter käppar i hjulet


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok tack då vet jag. Landade just på Arlanda så problemet är löst:D. Jag har funderat på att skaffa  Prepar3d v3 men det jag undrar är om jag måste köpa om mina dlcer som jag har till FSX SE  ex de jag har från er som är FTX Global base och ESSA? (snart Global EuropaLC troligtvis). 

 

ps kommer ni någon gång göra Bromma airport eller det bli en FTX Terrain regions Sweden? Ledsen för många frågor:/

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Marcus Nyberg said:

Hejsan,

 

Hos ORBX har vi samma licens för alla simulatorer så det är bara att välja Prepar3d när du installerar.

 

Angående Bromma & FTX Sweden så är det inget jag vet något om just nu i alla fall.

Ok den som lever får se vad som händer. Tack iallafall för all hjälp och svaren på alla frågor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2016-09-21 at 8:32 PM, Marcus Nyberg said:

Ah, du har råkat ut för det vanligaste problemet i FSX / FSX:SE :) Du har slut på minne helt enkelt. Händer om man har högre inställningar än minnet klarar av, eller/och kanske en kombination av avancerat flygplan, stor flygplats, mycket AI. Kan vara mycket som triggar.

Vi släppte en liten patch för de som led av det problemet ett tag sedan, som helt enkelt gör att Arlanda drar mindre minne. Det resulterar i att texturerna blir lite mindre upplösning.

Egentligen har du två val 1) dra ner på lite inställningar tills du har en nivå där minnet räcker 2) lägg in patchen som drar ner på minnesanvändningen

 

Jag länkar till patchen så kan du testa den. Anledningen varför det kraschar när du landar och inte startar är att spelet bygger på ju längre man spelar och ju mer den laddar så om du startar från en flygplats så kommer den inte helt släppa alla grejer när den landar på en annan utan det byggs på och då når du den magiska gränsen och det kraschar om inte inställningarna är balanserade nog för att klara det.

 

För att dra ner texturerna lite i kvalitet och få mer minne kan du tanka:

https://www.dropbox.com/s/iapqkul64w3fhp3/essa_1024.rar?dl=0

 

Installera så här:

1. Zippa upp innehållet

2. Ta innehållet från "1024" mappen och lägg i FSX/ORBX/FTX_Global/FTX_AA_ESSA/Texture

3. Väl "Ja" när den frågar om du vill ersätta.

 

Det är ingen optimal lösning tyvärr, men det är vad vi kan göra om det krånglar.

Den patchen hade jag missat helt.. Brottas med samma problem som Myran, så den här får jag testa inom kort!

 

@Marcus Nyberg Om man vill bevara de högupplösta original-texturerna, är det bara att tömma Texture-mappen, eller är det nåt som ska ligga kvar?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Filerna i den där zippen gör alla texturer mer lågupplösta, så vet inte om jag riktigt förstår din fråga. Men om du vill ha tillbaka de högupplösta är det bara att ta bort FTX_AA_ESSA mappen och återinstallera. :)

 

Jag sitter och jobbar på en större patch till Arlanda så om ett tag så hoppas jag att detta ska gå att ordna lite smidigare. Ska också försöka trimma sceneriet lite så den drar mindre minne generellt så kanske vi slipper problemet.

Hoppas zippen hjälper dig så länge, hur som helst,

 

Hojta om det blir några problem!

 

Vänliga hälsningar,

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Funderade mest på om det fanns några original-texturer som redan var i 1024-upplösning som inte låg med i rar-filen som riskerade att försvinna om jag flyttade ut hela innehållet i mappen innan jag la dit de ny filerna. 

 

Sen insåg jag precis att den enklaste lösningen (förutom ominstallation) på det problemet är att bara ta en kopia på textures-mappen innan jag lägger dit de nya texturerna ;)

 

I bland funkar hjärnan lite långsamt ;)

 

Ser fram mot patchen, och hoppas jag kan återgå till högupplösta texturer i och med den.

 

Om ingen rapporterat det så har jag förresten sett att en textur för nåt av dina statiska plan har spegelvänt reg-nummer på ena sidan.

 

Har för mig att det var en NextJet kärra som står vid norra sidan av inrikesterminalen (T4).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...